Urologi

Bruken av shockwave-terapi i urologi har vist seg lovende for å behandle tilstander som erektil dysfunksjon (impotens eller ereksjonssvikt) og Peyronies sykdom. Terapien bruker høyintensive sjokkbølger for å forbedre blodsirkulasjonen og bryte ned plakkoppbygging, noe som kan rette ut penisens krumning. Behandlingen er non-invasiv og har vist seg å være sikker og godt tolerert av pasienter. Vi tilbyr behandling for følgende problemstillinger.

ED

Erektil Dysfunsjon (Impotens)

Et behandlingsforløp med fokusert sjokkbølge (eller fokusert trykkbølge) har vist positiv effekt i behandlingen av ereksjonsproblemer, også kalt erektil dysfunksjon (ED) eller impotens. Behandlingsmetoden har blitt brukt innen urologi og ortopedi siden 1980-tallet med økende suksess.

Boksermann

Peyronies sykdom (skjev penis)

Peyronies sykdom er en lidelse som fører til degenerasjon av det fibrøse bindevevet i tunica albuginea, bindevevshinnen i penis. Typisk kjennetegnes sykdommen av en akutt, smertefull fase med dannelse av ett eller flere plakk, etterfulgt av en kronisk fase som stabiliseres etter 12 til 14 måneder. Forekomsten av Peyronies sykdom varierer mellom 0,4 % og 7 % blant menn, ifølge studier.

uro

Kronisk bekkensmertesyndrom (kronisk prostatitt)

Kronisk bekkensmertesyndrom (CPPS) er en vanlig tilstand blant menn, med en forekomst på mellom 2 % og 10 %. Dette syndromet kjennetegnes av vedvarende smerter eller ubehag i bekkenregionen, og det er ofte en utfordring å diagnostisere og behandle på grunn av manglende enighet blant eksperter om årsakene og behandlingsmetodene.

Kreft

Erektil Dysfunksjon etter prostatektomi (prostatakreft)

Prostatakreftforeningen melder at omtrent 80 % fortsatt ikke har evnen til å oppnå ereksjon ett år etter en nervebesparende radikal prostatektomi. PDE5-hemmere og/eller penisproteser er ofte behandlingsalternativet mot dette. En stor andel sliter med å oppnå tilstrekkelig effekt eller opplever bivirkninger ved bruk av potenspiller.