Peyronies sykdom (skjev penis)

Peyronies sykdom er en lidelse som fører til degenerasjon av det fibrøse bindevevet i tunica albuginea, bindevevshinnen i penis. Typisk kjennetegnes sykdommen av en akutt, smertefull fase med dannelse av ett eller flere plakk, etterfulgt av en kronisk fase som stabiliseres etter 12 til 14 måneder. Forekomsten av Peyronies sykdom varierer mellom 0,4 % og 7 % blant menn, ifølge studier.

Boksermann

Det eksisterer ingen standardisert førstelinjebehandling for Peyronies sykdom, og ofte blir en avventende holdning valgt, med muligheten for å ende opp med kirurgi. Etter vår mening er dette beklagelig, da vi forstår betydningen det har for mange menn og vet at rask intervensjon kan påvirke endringene i bindevevet positivt.

Studier har vist at sjokkbølgeterapi har en positiv effekt på flere områder ved Peyronies sykdom:

1. Reduksjon av størrelsen på plakk.

2. Reduksjon av smerter ved ereksjon.

3. Reduksjon av krumning på penis.

4. Reduksjon av graden av ereksjonssvikt (målt med IIEF-5 score).

Det er også viktig å merke seg at sjokkbølgeterapi ikke har vist noen komplikasjoner eller risikoer. Kombinert med laserbehandling har studier vist at opptil 75 % opplever smertefrie ereksjoner bare 3 måneder etter avsluttet behandling med sjokkbølger (etter 6 til 12 måneder med sjokkbølger alene). Laserbehandling vil alltid være en del av behandlingen hos oss.

Behandlingsforløpet starter med en grundig undersøkelse for å kartlegge mulighetene for behandling og estimere behandlingsbehovet, som kan variere fra 8 til 12/15 behandlinger, vanligvis én gang i uken, før en positiv effekt kan forventes. I tillegg til dette anbefales hjemmeøvelser i opptil 30 minutter daglig (penile traction therapy, PTT). Evaluering av behandlingseffekt gjøres tidligst etter 6 måneder.

Dette er kanskje en av de mest utfordrende problemstillingene å behandle, og det finnes ingen raske løsninger. Vi ønsker likevel å være til støtte og hjelp så mye som mulig i din kamp mot symptomene. Har du spørsmål eller ønsker å sette opp en time, ta gjerne kontakt med vår sjokkbølgespesialist Kasper S. Kierkegaard på telefon 98608912, eller bestill en "Urologisk 1.gangstime" via "Bestill time" øverst på siden.